Ocenianie kształtujące czyli ocenianie pomagające w uczeniu
2017-09-13 08:37:47

Omawiane w poprzednim artykule ocenianie uczniów łączy się ściśle z pojęciem oceny kształtującej. Warto więc odpowiedzieć na pytanie jakich zmian potrzebuje dzisiejsza szkoła jako instytucja ucząca, by wspierała ucznia w procesie jego aktualnego rozwoju; gdzie w tym kontekście jest uczeń i w jaki sposób ocenianie może być pomocne w uczeniu się dzieci.


Uznawane jest powszechnie, że miejscem pracy nauczyciela jest szkoła - nic mylnego… Bowiem jak udowodnili neurodydaktycy (naukowcy zajmujący się badaniem jak uczy się mózg) miejscem pracy nauczyciela jest mózg dziecka! Nie można więc nakazać mózgowi, by zapamiętał, nauczył się jeśli nie ma zaangażowania opartego o naturalne emocje dziecka, o wewnętrzny "hormon pewności siebie, zadowolenia", czy radości. Jeśli dziecko przychodzi do szkoły, w której pod presją dorosłych ma kilka godzin siedzieć w ławce i w stresie próbować nadążać za tym co nauczyciel od niego żąda, to nie tylko się nie uczy, ale też traci swój naturalny geniusz, swój talent.

oswiata_bilgoraj.JPG

Oczywiście proces uczenia jest procesem ciągłym, długofalowym i niezaprzeczalnie wymaga czasu, zarówno po stronie nauczyciela, jak i ucznia. Jednakże, aby uczeń osiągnął sukces ma prawo wiedzieć dokąd prowadzi go nauczyciel czyli ma prawo znać cel uczenia się. Ma prawo znać po co się uczy danego tematu, czego wymaga od niego nauczyciel i co powinien umieć, aby być dobrze ocenionym. Podane kryteria sukcesu do danego celu są wskazówkami tego czego ma się uczeń nauczyć. Ocenianie pomagające w uczeniu odnosi się wyłącznie do podanych kryteriów czyli nauczyciel ocenia tylko to co zostało podane w kryteriach.







http://lubelskieonline.pl/wiadomosci/printnews.php?id=18637